Medical Taping

Medical taping is een methode waarbij elastische tape (kinesiotape) gebruikt wordt om de spieren te ondersteunen zonder daarbij de bewegingsvrijheid te beperken. Medical taping wordt gebruikt bij nabehandeling van blessures, het verminderen van ontstekingen of vochtophopingen, houdingscorrecties en bij de behandeling van klachten door overbelasting, zoals RSI.

Ook het verminderen van uitstralende pijn, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden. Medical taping is daarmee een aanvullende behandeling op andere behandelingen.

Wanneer is medical taping geschikt?

Medical taping is in verschillende situaties aan te raden. Het is een uitstekende manier om slappe spieren op spanning te brengen en overspannen spieren de nodige rust te geven. Bij sportblessures waarbij vochtophoping of een ontsteking optreedt, kan tapen verlichting bieden. Medical taping is aan te raden bij klachten zoals:

• Spierblessures en verbeteren spierfunctie.
  • Verminderen van ontstekingen of vochtophopingen.
  • Corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting.
  • Ondersteunen van gewrichten.
  • Behandelen van klachten door overbelasting (RSI, tennisarm, golfelleboog).
  • Opheffen belemmeringen in bloedcirculatie en de afvoer van de lymfe.
  • Verminderen van pijn.
  • Ook ter ondersteuning kan medical taping uitkomst bieden. Vele sporters tapen bijvoorbeeld hun enkel of knie om deze van meer steun te voorzien. Daarnaast vermindert medical taping pijn kan en het kan het de bloedcirculatie en lymfeafvoer herstellen. Verder biedt tapen nog andere voordelen zoals:

Voordelen medical taping:

• Directe vermindering van de druk.
  • Directe afname van de pijn.
  • Behoud van bewegingsvrijheid.
  • Spierblessures en verbeteren spierfunctie.
  • Hoe wordt medical taping toegepast?

Het is niet aan te raden om bodylotion te smeren op de plaats waar u getapet wordt. Verder is het prettig als de plek haarvrij is zodat de tape beter blijft zitten. De aangebrachte tape kunt u gerust een aantal dagen laten zitten. Doordat de tape anti-allergisch en ventilerend is, kunt u er gewoon mee douchen. Bij het verwijderen van de tape is het aan te raden om deze eerst nat te maken. Het afrollen van de tape gaat daardoor een stuk soepeler.